Zarządzanie nie jest łatwym zadaniem, nawet przy użyciu najnowszych technologii. Wciąż trzeba wiele rzeczy poprawnie wprowadzić do systemu, nie obędzie się bez umiejętności analitycznych oraz podejmowania decyzji. Zwłaszcza w biznesie, który nastawiony jest przede wszystkim na sprzedaż towarów. W zależności od rodzaju towaru, ich użyteczność lub okres przydatności może być różny. Żadna firma też nie chce skupić się na nadmiernym zatowarowaniu, żeby nie mieć zalegającego towaru, który nie wiadomo kiedy zejdzie.
Zarządzanie zasobami jest bardzo ważne, tu w grę wchodzą zasady planowania zrównoważonej sprzedaży.

Zarządzanie zapasami – jakie?

Odpowiednie zarządzanie zapasami związane jest z umiejętnościami przewidywania ruchów rynkowych, musimy zweryfikować podaż i popyt na towary. Tu w grę wchodzi planowanie sprzedaży, która powinna być zrównoważona. Jeśli posiadamy towar, który zalega nam – nie generując zysków – ciężko będzie pozyskać kapitał na kolejne zatowarowanie towarów, które być może są bardziej na topie i chętniej się sprzedadzą. Przykładem niech będą fenomenalne w tym roku Lody Ekipy. Na początku było ich zbyt mało, choć popyt na nie rósł z ciekawością potencjalnych klientów. Ze względu na to, że było ich zbyt mało, rosła ciekawość, a do tego błyskawicznie się sprzedawały. Czy to jednak generowało maksymalne zyski ich twórcom? Być może liczba produktów była źle dostosowana? Na pewno wygenerowały nielada przychody, jednak wątpliwe, by zmaksymalizowały zyski, z powodu terminów pojawiania się kolejnych dostaw do sklepów – były one za rzadkie i boom na te lody prędzej czy później musiał się skończyć, natomiast po jakimś czasie lody te z łatwością szło znaleźć nawet w osiedlowych sklepikach,

Optymalizacja zapasów

Być może w przypadku Lodów Ekipy nie doszło do optymalizacji zapasów, choć z drugiej strony może było to jak najbardziej świadome działanie marketingowe, mające na celu podniesienie apetytu na lody poprzez stworzenie z nich produktu unikalnego, ciężko dostępnego. W każdej sprzedaży ważna jest optymalizacja zapasów w taki sposób, aby towar nie zalegał, ale sprzedawał się w sam raz.

Prognoza popytu

Odpowiednie analizy rynku prowadzą do słusznych wniosków pozwalających na prognozę popytu. Dzięki temu nasze zatowarowanie będzie dokładniejsze, zdecydowana większość towarów sprzeda się i wygeneruje odpowiednie zyski oraz kapitał. Przvewidywanie jak zachowają się klienci nie jest łatwe, temu służą zwykle badania rynkowe, które pozwalają oszacować zapotrzebowanie – a co za tym idzie, odpowiednią ilość zatowarowania.

Pamiętajmy, że w zarządzaniu sprzedażą ważne jest to, jak zarządzimy naszymi zapasami w oparciu o istotnie czynniki, z którymi bezpośrednio powiązane są nasze produkty.