Nienawidzimy tankowania, spalin, hałasu, wyziewów, smrodu i szkodliwych emisji. Dlatego producenci samochodów oraz inżynierowie z całego świata pracują nad opracowaniem coraz bardziej zaawansowanych, ekologicznych i efektywnych napędów. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało wprowadzonych wiele nowych technologii w napędach samochodowych. Dzięki temu mamy dziś wybór nie tylko między benzynowymi a dieslami, ale także między różnymi rodzajami napędów hybrydowych, elektrycznych i wodorowych.

1. Tradycyjne napędy spalinowe
Napędy spalinowe są wykorzystywane w samochodach od ponad 100 lat i nadal stanowią największą część rynku samochodowego na całym świecie. Podstawowe rodzaje napędów spalinowych to silniki benzynowe i Diesla. Silniki benzynowe są znane z szybkości i elastyczności, podczas gdy silniki Diesla zapewniają dużą moc i ekonomię. W przypadku napędów spalinowych, istnieją dwa główne problemy: emisje szkodliwych gazów i coraz droższe paliwo.

2. Napędy hybrydowe
Napędy hybrydowe to połączenie tradycyjnych silników spalinowych z silnikiem elektrycznym. Wiele firm samochodowych wprowadza każdego roku nowe modele z napędem hybrydowym. Zaletą napędów hybrydowych są małe emisje i oszczędność paliwa. Dwa główne rodzaje napędów hybrydowych to hybrydy równoległe i hybrydy szeregowe.

– Hybrydy równoległe zasilają koła samochodu z jednego lub z dwóch silników. W przypadku pracy na krótkich dystansach, auto korzysta z silnika elektrycznego, podczas gdy podczas jazdy na dalsze odległości, włącza się silnik spalinowy.
– Hybrydy szeregowe to układy, w których silnik spalinowy slóży głównie do generowania energii elektrycznej dla napędu, podczas gdy napęd samochodu zapewnia silnik elektryczny.

3. Napędy elektryczne
Samochody z napędem elektrycznym korzystają wyłącznie z baterii, która zasila silnik elektryczny. Główną zaletą takiego napędu jest 0-emisyjność i duża oszczędność paliwa. Jedlabatterie mogą być kosztowne, a ich wydajność może być ograniczona w przypadku długich podróży. Istnieją dwa główne rodzaje napędów elektrycznych: zasięgowy i z napędem na koła.

– Napędy zasięgowe są bardziej efektywne i są przeznaczone głównie do jazdy po mieście lub do użytku lokalnego.
– Napędy na koła są bardziej wydajne i mogą utrzymać wyższe prędkości.

4. Napędy wodorowe
Napędy wodorowe są stosunkowo nowym wynalazkiem i są znacznie mniej popularne niż napędy elektryczne i hybrydowe. Samochody z napędem wodorowym korzystają z paliwa wodorowego, które jest zamieniane na energię elektryczną, która następnie zasila silnik pojazdu. Największą zaletą napędu wodorowego jest 0-emisyjność, ale jego wadą jest brak infrastruktury wodorowej oraz wysokie koszty produkcji wodoru.

5. Perspektywy na przyszłość
Wszystkie te rodzaje napędów mają swoje zalety i wady, ale najważniejszym celem jest wdrożenie coraz bardziej ekologicznych, wydajnych i opłacalnych napędów. W przyszłości prawdopodobnie zobaczymy nowe technologie, takie jak napędy solarneczw akumulatorach, technologie maglev czy napędy o hybrydowym zasilaniu wodorowym i elektrycznym.