Wymiana opon, wulkanizacja, aerodynamika, silniki to ważne aspekty funkcjonowania bolidów Formuły 1. Niezwykle ważna jest waga końcowa pojazdu, która nie może być niższa, niż 605 kilogramów wraz z kierowcą. Przed każdym wyścigiem i po jego ukończeniu, pojazdy i kierowcy są dokładnie ważeni, czy nie przekroczyli norm wytyczanych przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA). W celu uzyskania większej wagi stosowane są specjalne odważniki, które zwiększają balast pojazdu.

Mogą one być montowane w wielu miejscach pojazdu i znacznie ułatwiają jego wyważanie, potrzebne do ustalenia odpowiedniej ciężkości. Jeśli samochód okaże się zbyt lekki, to drużyna zostaje zdyskwalifikowana z wyścigu, a zwycięzca, który ukończył wyścig na pierwszym miejscu, w pojeździe, który nie spełnia norm zostaje wycofany i na jego miejsce wchodzi następny w kolejce. Normy są bardzo restrykcyjne, a naruszenia surowo karane, dlatego drużyny bardzo ściśle przestrzegają ich, w celu ominięcia wysokich kar pieniężnych. Oczywiście pieniądze nie są tu tak ważne, jak punkty w rankingu.